Intru in Assessment Center, ce ma fac?

November 24th, 2009

How you Spend your Time? The Time CradleMi s-a intamplat frecvent sa primesc telefoane de la persoane care au fost anuntate ca vor intra in Assessment Center sau, ca sa folosesc cat mai mult limba materna, intr-un Centru de Evaluare si/sau Dezvoltare. Fie ca era vorba despre  Assessment ca parte a procesului de recrutare, fie ca acesta era o etapa necesara inaintea unei selectii pentru promovare, stresul legat de participarea intr-un asemenea proiect pare sa fie la fel de mare.

Raspunsul ramine acelasi, cea mai buna pregatire este….sa nu te pregatesti, ci doar sa reusesti sa fii cat mai natural in exercitiile prin care vei trece.  Pregatirea este inutila, scopul acestora este oricum acela de a genera o reactie cat mai fireasca, nu exista raspunsuri bune sau rele, exista insa reactii care pot fi interpretate.


Singurul lucru pe care il poti face este sa incerci sa intelegi mai bine ce se poate intampla acolo, fie citind un articol care sa te ajute sa intelegi etapele si utilitatea procesului, sau sa petreci o ora facand un curs online despre Assessment & Development Centers.

Cateva elemente de retinut:

– centrul de evaluare nu este un loc fizic, ci este un proces prin care se trece;

– exista mai multe tipuri de exercitii prin care se trece, studii de caz, role-play-uri, interviuri, inventare de personalitate,  prezentari individuale sau de grup, negocieri in grup;

– nu se masoara (sau nu ar trebui sa se masoare) cunostintele tehnice, ci se evalueaza abilitatile;

– reprezinta o evaluare la un anumit moment dat, un punct de vedere cat mai obiectiv, care poate conduce la luarea unei decizii numai impreuna cu celealte elemente luate in considerare in evaluare (concluziile interviurilor cu viitorul angajator sau performantele anterioare, in cazul promovarii).

– este o oportunitate excelenta de a ne cunoaste, si a intelege care sunt zonele a caror dezvoltare ne-ar putea ajuta in planurile noastre de cariera.

Ca si in cazul interviului, a ne pregati prea mult, inseamna a “vinde pielea ursului din padure”, sau supra-vanzare. Ce ne facem daca si cealalta parte face acelasi lucru?

Tags: , , , ,



Comentarii

  1. Catalin says:

    Sunt partial de acord cu regula: “nu te pregati, ci fii cat mai natural”. Din cate stiu, si asta a fost si situatia in cazul meu, la aceste exercitii de evaluare iau parte doar angajatii cu un nanumit potential de dezvoltare pentru firma, asa numitii HI-PO. Deci, invitatia de a participa la un assesment/development centre este in sine un semn bun, ca firma te apreciaza si ai potential de dezvoltare in acea companie. De aici vine si nevoia de a te pregati: in functie de ce job tintesti, trebuie sa fii capabil sa subliniezi calitatile pe care le ai si care te recomanda pentru acel job. De exemplu, trebuie sa fii activ in discutiile de grup, daca doresti sa ajungi sa coordonezi o echipa (ex Project Manager).

    • @Catalin Multumesc pentru punctul de vedere Catalin. Ai mare dreptate vizavi de mesajul ascuns de invitatia de a participa la un assessment. El in sine este o confirmare a valorii pe care ti-o acorda organizatia investind in tine, in cazul unui assessment de dezvoltare. Sugestia legata de naturalete are la baza o atentionare, poti sa fii activ in discutiile de grup in assessment, dar daca acest comportament nu te caracterizeaza in viata de zi cu zi, tinzi sa iti furi caciula. Poate reusesti sa iei noul post, dar e posibil sa nu poti face fata cu adevarat noilor responsabilitati. Si atunci si tu si organizatia aveti de pierdut. Pina la urma, de multe ori stresul vine din faptul ca este perceput doar ca un instrument de evaluare folosit de companie, el de fapt insa are valoare si ca instrument obiectiv de evaluare proprie, poate ca in urma lui constat ca de fapt s-ar putea sa nu fiu potrivit pentru postul care mi se parea interesant.

  2. Gini says:

    Buna Madalina,

    Eh, o mica pregatire tot este necesara. Chiar tu ai facut-o, descriind tipurile de exercitii. As mai mentiona un lucru: este important ca exercitiile, care uneori pot contine situatii diferite de cele pe care participantii le intalnesc in activitatea zilnica, sa fie luate foarte in serios, pentru ca deseori nu sunt atat de facile pe cat par.
    In ceea ce priveste angoasa legata de participarea la un Assessment/Development Center ea se datoreaza si faptului ca cei care le organizeaza nu le prezinta asa cum trebuie. Suna putin intimidant o invitatie de a participa la un Assessment Center si punct. Suna putin mai linistitor aceeasi invitatie, urmata de obiectivul urmarit in acest Centru, precum si de o mica descriere a lui.

    • @Gini Multumesc pentru comentariu Gini! De acord, pregatirea se refera la a intelege procesul. A exersa anumite tipuri de exercitii insa, nu cred ca aduce o valoare in sine. A intelege ce se intampla acolo, intradevar depinde si de cel care comunica, dar si de organizatori. La cele la care am participat sau le-am vazut organizate de colegii mei, nu am intalnit niciodata problema explicarii obiectivului sau descrierea procesului. Uneori, chiar si cu aceste explicatii date intr-o maniera profesionista, exista un stres. Poate reusim sa il reducem:-).

  3. Gini says:

    Hai sa povestesc ceva legat de stresul indus de un Centru de Evaluare. De curand am discutat cu managerul unui departament mare, dintr-o companie mare, sa facem un Centru de Evaluare pentru oamenii din departament. Am ales competentele, am stabilit exercitiile, am stabilit marimea scalei, am discutat despre ancorele comportamentale, cu alte cuvinte am setat acest Centru. Apoi, directorul acelei companii mi-a spus ca ar dori ca si managerul departamentului sa faca parte din Centru. Din acel moment dorinta managerului de departament de a face acel centru a devenit atat de fina, incat a disparut complet. Stresul este firesc, ar fi curios sa nu existe. Depinde doar de rezistenta nativa pe care o avem la stres.

    • @Gini Foarte relevant exemplul dat de tine, as fi curioasa daca a mai avut loc Centrul de Evaluare pina la urma, cu managerul inclus:-). Traitul in mici turnulete de fildes pare sa fie norma sociala….verificarea perceptiei reale este exceptia. Si de aici am putea continua discutia spre ce facem cu rezultatele unei asemenea evaluari…

Comenteaza

Copyright © 2010 - 2017 Madalina Uceanu Design: Bogdan Gheorghe