Cum ceri recomandari

November 2nd, 2011

In ultimul timp am primit destul de multe cereri de a scrie recomandari pentru persoane cu care am colaborat sau lucrat, majoritatea prin intermediul LinkedIn. Ieri Andra Zaharia, gandindu-se la evenimentul de saptamina viitoare, se intreba cum motivezi oamenii sa te recomande. Pentru ca subiectul este destul de generos am promis un raspuns intr-un articol.

In primul rand cred ca premisa nu este una corecta, nu poti “motiva” pe cineva sa te recomande. Ceea ce faci insa si modul in care colaborati sau interactionati ar putea justifica o asemenea recomandare, fara a putea fi influentata de un singur fapt/actiune ci mai degraba de un stil perceput in decursul acesti colaborari.

 

Al doilea aspect este ca o recomandare nu este neaparat un feedback. In general in recomandari sunt incluse aspectele pozitive pe care le-ai remarcat la o persoana, am vazut putine recomandari care sa includa zonele de imbunatatit. Acelea sunt specifice unui proces de verificare a referintelor sau unui feedback pe care, chiar daca il soliciti in scris, este bine sa il si discuti cu cel care ti l-a oferit pentru a te lamuri ce si cum poti imbunatati.

 

 

Din categoria asa da:

– poti solicita recomandari celor cu care ai lucrat o perioada suficient de lunga, sau pe un proiect suficient de intens incat sa il fi vazut cum reactioneaza si in situatii de presiune maxima, si unele conflictuale, dar l-ai vazut in egala masura si cum administreaza succesul. Cred ca ultimul punct este uitat de prea multe ori, din pacate.

– modul in care formulezi o cerere de recomandare n-ar trebui sa fie ceva sofisticat si pompos, ci mai degraba respectand niste norme de bun simt: explici pe scurt de ce soliciti recomandarea, ce din experienta colaborarii crezi ca justifica aceasta cerere si subliniezi faptul ca intelegi si poti accepta refuzul de a-ti fi oferita. De altfel lipsa raspunsului cred ca este o concluzie in sine pentru cel care trimite cererea.

– daca vrei sa oferi o recomandare chiar in cazul unei interactiuni insuficient de consistente, este bine sa te limitezi la aria despre care poti exprima o opinie pertinenta, fara a face generalizari care nu sunt necesare.

– dupa ce primesti o recomandare, solicitata sau nu, cred ca este din nou de bun simt sa multumesti celui care ti-a oferit-o. Ea de altfel vorbeste atat despre cel care a fost recomandat, cat si despre preferintele si modul in care priveste lucrurile si cel care o ofera.

 

Exista si situatii in care primesti recomandari nesolicitate, iar aici ar trebui facuta diferenta intre cele care sunt mai degraba politicoase si un mod ales de cel care te recomanda pentru a consolida sau dezvolta o relatie cu tine, si cele care sunt rezultatul unei interactiuni de valoare. Cred ca din nou elementul timp isi pune amprenta si in aceasta ecuatie, cat si cum ati colaborat.

Categoria asa nu cred ca este simplu de dedus din detaliile de mai sus. Insa as mai sublnia cateva aspecte pornind tot de la mesajul Andrei:

– dupa prezenta la un eveniment cred ca este mai potrivit sa dau o recomandare evenimentului in sine, chiar daca subliniez impactul pe care l-a avut un anumit vorbitor in aceasta recomandare. O singura interactiune cred ca nu este suficienta pentru a-ti forma altceva decat o prima impresie care ar putea fi infirmata sau completata ulterior cu detalii semnificative.

– de multe ori recomandarea verbala cred ca este mult mai valoroasa decat cea scrisa. Daca dupa ce primesc o recomandare despre o persoana, la o prima cautare pe net constat ca aceasta recomandare este sustinuta de informatiile pe care le gasesc, cred ca am mai facut un pas in decizia de “cumparare”. Si asta este motivul pentru care consider ca este important sa fim atenti la ceea ce spunem sau ceea ce se poate intelege despre noi in urma interactiunilor noastre online.

– recomandarea vorbeste si despre reputatia celui care este recomandat, dar si a celui care ofera recomandarea. Nu cred ca ne-am dori ca usurinta de a vorbi chiar frumos despre oameni pe care ii cunoastem prea putin sa fie interpretata drept superficialitate, ceea ce ar putea reduce greutatea unei recomandari pe care am putea-o oferi.

 

Mi s-a intamplat, nu de putine ori, sa mi se ceara recomandari din partea unor candidati, pe care i-am apreciat, dar cu care am interactionat doar in cadrul unuia sau mai multor procese de recrutare care insa nu s-au finalizat cu plasarea acestuia. Au fost chiar situatii in care mi s-a argumentat solicitarea cu “asa se cere acum, sa ai cat mai multe recomandari din partea unui recruiter”. Stiu ca am reusit sa supar cateva persoane cu raspunsul meu, dar cred ca ce si cand spui despre ceilalti vorbeste la fel de mult despre ei cat si despre tine!

Daca vrem sa aiba valoare cuvintele noastre, cred ca trebuie sa le-o acordam noi in primul rand.

Who you are speaks so loudly I can’t hear what you’re saying. – Ralph Waldo Emerson

Tags: ,



Comentarii

  1. […] Mădălina a fost foarte promptă și ne-a răspuns pe larg, în acest articol. Mulțumim, Mădălina! Ne vor prinde tare bine sfaturile […]

  2. Diana says:

    M-am regasit in ipostaza usor penibila, in care acea recomandare solicitata era tratata ca moneda de schimb. Iti dau, daca-mi dai. Tindem deseori sa punem asta pe seama culturii in care me-am nascut, insa asta e chiar principiul pe care-l propaga LinkedIn: scratch someone’s back, cause you might need your back scratched some day. De aceea, cand vad 30 de recomandari la un profil de individ care nu e persoana publica, parca mi se trezeste scepticismul:). Recomandarile sunt importante, dar nu sunt baza de formare a unei opinii asupra candidatului, caci exista surse de informare complementare, demne de luat in seama

    • madalina says:

      @Diana Din pacate principiul reciprocitatii este aplicat gresit in cazul recomandarilor, cred ca ai atins un punct foarte important. Mai este un aspect de luat in calcul, ce faci daca recomandarile vizibile la prima vedere, nu sunt sustinute de ceea ce este verificat ulterior prin verificarea directa a reputatiei unei persoane. Cred ca efectul este chiar invers. Multumesc pentru comentariu Diana!

Comenteaza

Copyright © 2010 - 2024 Madalina Uceanu Design: Bogdan Gheorghe